Tech Talk

Service draagt Fietsen Devos hoog in het vaandel, ver doorgedreven servicemogelijkheden op alle merken die Fietsen Devos verdeelt is een must en basisbegrip in ons atelier. Op gebied van mountainbike reviseren, onderhouden en tunen wij zelf alle veringen en dempers in ons atelier. Racefiets of mtb met een elektronisch schakelsysteem? No problem, wij weten er raad mee. Elektrische fietsen met een geïntegreerd navigatiesysteem of een elektrische fiets die automatisch de versnelling kiest die past bij de weg die je aandoet? Allemaal mogelijk en beschikbaar bij Fietsen Devos.

Laat je fiets volledig à la carte samenstellen bij Fietsen Devos, wij staan je maar al te graag bij met het nodige advies!

In de fietsbranche gaat het dikwijls héél snel op vlak van nieuwe technologiën, daarom is bijscholing op regelmatige basis over allerhande nieuwtjes een must om ons klanten een snelle en betrouwbare service te geven. Die vele nieuwtjes zorgen er ook dikwijls voor dat klanten het bos door de bomen niet meer zien, daarom streven wij er naar om iedereen op een begrijpbare taal te informeren en ook in de mate van het mogelijk zelf te laten testen.

Zelf de fiets onderhanden nemen op je eigen terrein is eigenlijk het beste wat je kunt doen om tot een goede keuze te komen, daarom heeft Fietsen Devos ook een uitgebreide vloot van testfietsen (mountainbike, racefietsen en elektrische fietsen).

Kom hier ook af en toe eens kijken voor interessante tech talk!

26, 27.5 of 29er? fully of hardtail? 

Eerst en vooral Fietsen Devos geeft je de mogelijkheid om zelf de verschillende wielformaten eens een dag uit te testen en zo te ondervinden welke fiets het best bij je past. Ook uittesten of nu een hardtail of een full-suspension het best bij je fietsstijl past kan allemaal bij Fietsen Devos. 

Volgende fietsen behoren tot de testvloot: KTM Scarp 29 Prestige - Bianchi Methanol FS 29 - KTM Lycan 651 - Niner One 9 RDO en GRANVILLE Fuse 650b Team

Als ervaren mountainbiker EN fietsmaker vind ik het een must dat ik deze evoluties in mtbland voor jou op de voet volg en zelf uittest uiteraard en dit zijn mijn bevindingen. 

Fully of hardtail?

De vraag die je jezelf moet stellen is wat voor soort fietser je bent? rij je graag op de meest uitdagende en meest technische trails of rij je meestal op veldwegen ... Een hardtail is wellicht de ideale bike voor mensen die graag een optimale krachtoverbrenging hebben en snelheid en laag gewicht voorop stellen en meestal in onze streek blijven. Een fully geeft je extra mogelijkheden van de terreinen die je kunt aandoen, is dus heel veelzijdig. Ook geeft een fully meer comfort dan een hardtail waardoor de uithouding enerzijds ook vergroot, daarom is een fully ook het ideale wapen om in te zetten tijdens lange ritten, marathons of raids. Als technische singletracks echt je ding zijn dan denk je best eens na over de aankoop van een fully, het zal je zeker niet beklagen. Let wel een goede fully is duurder in aankoop en ga je ook meer onderhoudskosten aan hebben. 

26, 27,5 of 29?

Ondertussen is de trend gezet van grotere wielen bij mountainbikes, beter nog voor 2014 blijkt de keuze bij de meeste merken zich te beperken tot 27,5" en 29". 29ers hebben het voordeel dat ze door hun grotere diameter gemakkelijk over obstakels heen rijden zonder daarbij in te boeten in snelheid. Het is wel zo dat grotere wielen ook een grotere inertie nodig hebben, maar eens ze op gang gekomen zijn, hebben ze een minimum aan kracht nodig om blijvend op snelheid te blijven. 29er mountainbikes hebben ook een langere wielbasis die zorgen voor meer stabiliteit en zo meer vertrouwen geeft in technische stukken maar anderzijds daardoor ook iets lomper insturen. Om die reden is ook de 27,5 of 650B mountainbike in het leven geroepen, het nerveuze en vinnige karakter van een 26" met een toch iets groter wiel om meer vaart te kunnen maken. Niet alleen is je rijgedrag bepalend om een keuze te maken ook je lichaamslengte speelt meer en meer een rol in het kiezen van de juiste wielmaat, zo zal een groot iemand zich beter voelen bij een 29er omdat je meer 'in' de fiets zit dan op de fiets, dat geeft een comfortabel en vertrouwenswekkend gevoel. Een klein iemand zal misschien moeite hebben met het stuurgedrag van de 29er wielen en zich daarom beter voelen bij een vinniger mtb met 27,5 wielen. Pas op ook grotere mensen kunnen uiteindelijk kiezen voor een 27,5 als ze echt het nerveuze en vinnige rijkarakter willen van hun vroegere 26" mtb. Terug is ook het terrein dat je aandoet bepalend in je keuze, in UCI wedstrijden wordt er naast 29 er ook gekozen voor 27,5 voor de zeer technische XC parcours.